Kontrola przedsiębiorców w zakresie umów na wywóz odpadów
Obowiązek zawarcia umowy na odbiór odpadów komunalnych
Na podstawie art. 6 ust. 1 ustawy z dnia 13 września 1996 r. o utrzymaniu czystości i porządku w gminach (Dz. U. z 2024 r., poz. 399 t.j.) Wójt Gminy Rychliki informuje, że Urząd Gminy w Rychlikach przystępuje do kontroli przedsiębiorców w zakresie posiadania aktualnych umów na odbiór odpadów komunalnych.
Na terenie Gminy Rychliki systemem gospodarowania odpadami komunalnymi zostały objęte wyłącznie nieruchomości zamieszkałe.
W związku z obowiązującymi przepisami, właściciele nieruchomości niezamieszkałych zobowiązani są do posiadania podpisanej umowy na korzystanie z usług w zakresie odbierania odpadów komunalnych z podmiotem wpisanym do rejestru działalności regulowanej.
Do nieruchomości niezamieszkałych, na których powstają odpady komunalne zalicza się: szkoły, przedszkola, urzędy, banki, pocztę, domy kultury, biblioteki, świetlice wiejskie, ośrodki zdrowia, lokale gastronomiczne, obiekty produkcyjne, usługowe, handlowe, warsztaty, biura, sklepy, ROD itp.
W sytuacji, gdy nieruchomość posiada dwie części: przeznaczoną na cele mieszkaniowe oraz przeznaczoną na działalność gospodarczą, właściciele nieruchomości powinni zawrzeć odrębną, dodatkową umowę na wywóz odpadów komunalnych niewytwarzanych
w gospodarstwie domowym.
Właściciele nieruchomości mieszanych zobowiązani są wobec powyższego do:
– uiszczania opłaty w gminie za gospodarowanie odpadami komunalnymi – za część dotyczącą nieruchomości zamieszkałej zgodnie ze złożoną deklaracją;
– indywidualnego zawarcia umowy na odbiór odpadów komunalnych z podmiotem uprawnionym – na część nieruchomości niezamieszkałej (na której prowadzona jest działalność gospodarcza), a w przypadku, gdy część niezamieszkała jest wynajmowana, obowiązek zawarcia umowy obejmuje podmiot najmujący, chyba, że umowa najmu stanowi inaczej.
Ustawa o utrzymaniu czystości i porządku w gminach dopuszcza w przypadku prowadzenia
w części lokalu mieszkalnego obsługi biurowej działalności gospodarczej uiszczanie opłaty
za gospodarowanie odpadami komunalnymi w ramach opłaty dotyczącej nieruchomości zamieszkałej, co jest zgodne z art. 6j ust. 4a.
Jednocześnie przypominamy podmiotom prowadzącym działalność gospodarczą,
że niedopuszczalne jest mieszanie odpadów komunalnych z gospodarstwa domowego
z odpadami z prowadzonej działalności gospodarczej.
Kontrole zawartych umów w związku z prowadzoną działalnością gospodarczą
Na podstawie art. 3 ust. 3 pkt 3 o utrzymaniu czystości i porządku w gminach (Dz. U. z 2024 r., poz. 399 t.j.), Gmina obowiązana jest prowadzić ewidencję umów zawartych na odbieranie odpadów komunalnych od właścicieli nieruchomości, w celu kontroli wykonywania przez właścicieli nieruchomości i przedsiębiorców obowiązków wynikających z ustawy.
Zgodnie z w/w ustawą właściciele nieruchomości, którzy nie są obowiązani
do ponoszenia opłat za gospodarowanie odpadami komunalnymi na rzecz gminy (tj. nie ciąży obowiązek złożenia deklaracji o wysokości opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi), stosownie do art. 6 ust. 1 pkt. 2, są obowiązani do udokumentowania posiadania umowy na korzystanie z usług w zakresie odbierania odpadów komunalnych przez podmiot posiadający wpis do rejestru działalności regulowanej w zakresie odbioru odpadów komunalnych z terenu Gminy Rychliki poprzez okazanie aktualnych umówi i dowodów uiszczania opłaty za te usługi.
Właściciele tychże nieruchomości, w ramach prowadzonej kontroli są zobowiązani do dostarczenia do Urzędu Gminy w terminie do 31 października 2024 roku kopii aktualnych umów, faktur i dowodów uiszczania opłaty za nie.
Dokumenty proszę przekazać:
- przez ePUAP,
- pocztą na adres: Urząd Gminy, 14-411 Rychliki,
- osobiście w siedzibie Urzędu pokój nr 2,
- elektronicznej na adres: odpady@rychliki.pl
Jeżeli dotychczas Przedsiębiorca nie zawarł umowy na wywóz odpadów komunalnych, zobowiązany jest do niezwłocznego wykonania tego obowiązku.
Brak posiadania aktualnych umów na odbiór odpadów komunalnych skutkować będzie:
– wszczęciem postępowania nakazującego wykonanie tego obowiązku decyzją administracyjną na podst. art. 6 ust. 7 ustawy z dnia 13 września 1996r. o utrzymaniu czystości i porządku w gminach (Dz. U. z 2024 r. poz. 399 t.j.),
– nałożeniem kary grzywny na podstawie art. 10 ust. 2 w/w ustawy.
Zgodnie z art.10 ust. 3 w/w ustawy postępowanie w sprawach, o których mowa w ust. 1 i 2 toczy się według przepisów Kodeksu postępowania w sprawach o wykroczenia.
Wszelkie informacje można uzyskać w siedzibie Urzędu Gminy w Rychlikach, pokój
nr 2 lub pod numerem telefonu 55 248 81 55 w. 209
Przedsiębiorco, nie masz umowy na odbiór odpadów komunalnych?
Zawrzyj umowę czym prędzej!