Skip to main content

Kontrola przedsiębiorców w zakresie umów na wywóz odpadów

2024-09-24

Obowiązek zawarcia umowy na odbiór odpadów komunalnych

Na podstawie art. 6 ust. 1 ustawy z dnia 13 września 1996 r. o utrzymaniu czystości i porządku w gminach (Dz. U. z 2024 r., poz. 399 t.j.) Wójt Gminy Rychliki informuje, że Urząd Gminy w Rychlikach przystępuje do kontroli przedsiębiorców w zakresie posiadania aktualnych umów na odbiór odpadów komunalnych.

Na terenie Gminy Rychliki systemem gospodarowania odpadami komunalnymi zostały objęte wyłącznie nieruchomości zamieszkałe.

W związku z obowiązującymi przepisami, właściciele nieruchomości niezamieszkałych zobowiązani są do posiadania podpisanej umowy na korzystanie z usług w zakresie odbierania  odpadów komunalnych z podmiotem wpisanym do rejestru działalności regulowanej.  

Do nieruchomości niezamieszkałych, na których powstają odpady komunalne zalicza się: szkoły, przedszkola, urzędy, banki, pocztę, domy kultury, biblioteki, świetlice wiejskie, ośrodki zdrowia, lokale gastronomiczne, obiekty produkcyjne, usługowe, handlowe, warsztaty, biura, sklepy, ROD itp.                            

W sytuacji, gdy nieruchomość posiada dwie części: przeznaczoną  na cele mieszkaniowe oraz przeznaczoną na działalność gospodarczą, właściciele nieruchomości powinni zawrzeć odrębną, dodatkową umowę na wywóz odpadów komunalnych niewytwarzanych
w gospodarstwie domowym.

Właściciele nieruchomości mieszanych zobowiązani są wobec powyższego do:

–        uiszczania opłaty w gminie za gospodarowanie odpadami komunalnymi – za część dotyczącą nieruchomości zamieszkałej zgodnie ze złożoną deklaracją;

–        indywidualnego zawarcia umowy na odbiór odpadów komunalnych z podmiotem uprawnionym – na część nieruchomości niezamieszkałej (na której prowadzona jest działalność gospodarcza), a w przypadku, gdy część niezamieszkała jest wynajmowana, obowiązek zawarcia umowy obejmuje podmiot najmujący, chyba, że umowa najmu stanowi inaczej.

Ustawa o utrzymaniu czystości i porządku w gminach dopuszcza w przypadku prowadzenia
w części lokalu mieszkalnego obsługi biurowej działalności gospodarczej uiszczanie opłaty
za gospodarowanie odpadami komunalnymi w ramach opłaty dotyczącej nieruchomości zamieszkałej, co jest zgodne z art. 6j ust. 4a.

Jednocześnie przypominamy podmiotom prowadzącym działalność gospodarczą,
że niedopuszczalne jest mieszanie odpadów komunalnych z gospodarstwa domowego
z odpadami z prowadzonej działalności gospodarczej.

Kontrole zawartych umów w związku z prowadzoną działalnością gospodarczą

Na podstawie art. 3 ust. 3 pkt 3 o utrzymaniu czystości i porządku w gminach (Dz. U. z 2024 r., poz. 399 t.j.), Gmina obowiązana jest prowadzić ewidencję umów zawartych na odbieranie odpadów komunalnych od właścicieli nieruchomości, w celu kontroli wykonywania  przez właścicieli nieruchomości i przedsiębiorców obowiązków wynikających z ustawy.

Zgodnie z w/w ustawą właściciele nieruchomości, którzy nie są obowiązani
do ponoszenia opłat za gospodarowanie odpadami komunalnymi na rzecz gminy (tj. nie ciąży obowiązek złożenia deklaracji o wysokości opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi), stosownie do art. 6 ust. 1 pkt. 2, są obowiązani do udokumentowania posiadania umowy na korzystanie z usług w zakresie odbierania odpadów komunalnych przez podmiot posiadający wpis do rejestru działalności regulowanej w zakresie odbioru odpadów komunalnych z terenu Gminy Rychliki poprzez okazanie aktualnych umówi i dowodów uiszczania opłaty za te usługi.

Właściciele tychże nieruchomości, w ramach prowadzonej kontroli są zobowiązani do dostarczenia do Urzędu Gminy w terminie do 31 października 2024 roku kopii aktualnych umów, faktur i dowodów uiszczania opłaty za nie.

Dokumenty proszę przekazać:

  • przez ePUAP,
  • pocztą na adres: Urząd Gminy, 14-411 Rychliki,
  • osobiście w siedzibie Urzędu pokój nr 2,
  • elektronicznej na adres: odpady@rychliki.pl

Jeżeli dotychczas Przedsiębiorca nie zawarł umowy na wywóz odpadów komunalnych, zobowiązany jest do niezwłocznego wykonania tego obowiązku.

Brak posiadania aktualnych umów na odbiór odpadów komunalnych skutkować będzie:

–        wszczęciem postępowania nakazującego wykonanie tego obowiązku decyzją administracyjną na podst. art. 6 ust. 7 ustawy z dnia 13 września 1996r. o utrzymaniu czystości i porządku w gminach (Dz. U. z 2024 r. poz. 399 t.j.),

–        nałożeniem kary grzywny na podstawie art. 10 ust. 2 w/w ustawy.

Zgodnie z art.10 ust. 3 w/w ustawy postępowanie w sprawach, o których mowa w ust. 1 i 2 toczy się według przepisów Kodeksu postępowania w sprawach o wykroczenia.

Wszelkie informacje można uzyskać w siedzibie Urzędu Gminy w Rychlikach, pokój
nr 2 lub pod numerem telefonu 55 248 81 55 w. 209

Przedsiębiorco, nie masz umowy na odbiór odpadów komunalnych?

Zawrzyj umowę czym prędzej!

Obraz autorstwa pch.vector na Freepik