Skip to main content

Procedury szacowania strat suszowych

2023-07-26

Informujmy, że 15 lipca br. weszło w życie rozporządzenie Rady Ministrów z dnia 13 lipca 2023 r. zmieniające rozporządzenie w sprawie szczegółowego zakresu i sposobów realizacji niektórych zadań Agencji Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa (Dz. U. z 2015 poz. 187 z późn.zm.1) w zakresie szacowania w gospodarstwach rolnych szkód spowodowanych wystąpieniem w 2023 r. suszy przez Komisje powołane zarządzeniami Wojewody Warmińsko – Mazurskiego w dniu 29 marca 2023 r.
Na podstawie powyższych przepisów, szacowanie szkód spowodowanych wystąpieniem suszy odbywać się będzie nadal za pomocą publicznej aplikacji „Zgłoś szkodę rolniczą”, której uruchomienie dla producentów rolnych planowane jest w drugiej połowie lipca br., natomiast dla gmin w sierpniu br. Oszacowanie strat w uprawach rolnych (nie stanowiących środka trwałego) spowodowanych przez suszę i sporządzanie protokołu lub kalkulacji możliwe będzie po złożeniu wniosku w aplikacji przez producenta rolnego.
Producent rolny może ponadto, wystąpić o oszacowanie szkód spowodowanych przez suszę w uprawach rolnych przez Komisje powołane zarządzeniami Wojewody Warmińsko – Mazurskiego. Komisje powinny oszacować szkody w okresie do dwóch miesięcy od dnia zgłoszenia przez producenta rolnego tych szkód, nie później jednak niż do czasu zbioru plonu głównego danej uprawy albo jej likwidacji.
Wniosek o oszacowanie szkód spowodowanych przez suszę producent rolny składa do urzędu gminy właściwego ze względu na miejsce wystąpienia tych szkód. Wzór wniosku nr 3 rolnika do gminy 2023 – Susza, znajduje się na stronie internetowej Warmińsko – Mazurskiego Urzędu Wojewódzkiego w Olsztynie, w zakładce Co robimy >> Sprawy z zakresu ochrony środowiska, przyrody oraz rolnictwa >> Rolnictwo. Komisje powołane przez Wojewodę z oszacowania szkód będą sporządzały raporty a nie protokoły.
Raport oszacowania szkód w danym gospodarstwie rolnym składa komisja za pomocą publicznej aplikacji w terminie 60 dni od dnia oszacowania szkód spowodowanych przez suszę nie później jednak niż do dnia 15 października br. Ponadto komisja przekazuje uwierzytelniony przez wszystkich członków komisji wydruk tego raportu wojewodzie właściwemu ze względu na miejsce powstania szkód.
Tak więc podstawą oszacowania szkód jest (jak to miało miejsce od 2020 roku) złożenie wniosku za pośrednictwem aplikacji „Zgłoś szkodę rolniczą”, która dokona oceny strat na podstawie danych Instytutu Uprawy, Nawożenia i Gleboznawstwa – Państwowego Instytutu Badawczego. Aplikacja automatycznie generuje protokół oszacowania szkód (gdy szkody wynoszą powyżej 30% średniej rocznej produkcji rolnej) lub kalkulację oszacowania szkód (gdy szkody wynoszą nie więcej niż 30% średniej rocznej produkcji rolnej). W przypadku uwag do wyników oszacowania strat przez aplikację rolnik może zwrócić się o dodatkowe szacowanie szkód przez komisję gminną, która dokona oceny strat podczas wizji w terenie. Wówczas powinien złożyć wniosek w Urzędzie Gminy Rychliki w terminie umożliwiającym ich oszacowanie (przed zbiorem uprawy).
Należy zaznaczyć, że wniosek złożony o oszacowanie szkód tylko przez komisję gminną, nie pozwoli na otrzymanie wsparcia – musi być zgłoszenie w aplikacji. Natomiast jeśli rolnik nie zgłosi wniosku do gminy, a złoży wniosek w aplikacji otrzyma protokół.

Pliki do pobrania dostępne pod linkiem https://rychliki-ug.bip-wm.pl/public/?id=154945